W niniejszym artykule zajmiemy się najczęstszymi usterkami drukarek i kserokopiarek. Dzięki informacjom w nim zawartym, nauczysz się rozpoznawać przyczyny problemów oraz unikać ich wystąpienia. Garść praktycznych porad, które zaserwujemy poniżej, pozwoli Państwu samodzielnie zdiagnozować usterkę lub wykluczyć poważne awarie, wymagające wezwania serwisu. Często jest bowiem tak, że wystarczą proste czynności użytkownika, by sprzęt znowu zaczął działać bez zarzutu
Jeśli zabrudzenia na wydrukach mają postać ciemnych kresek i pasków przechodzących przez całą kartkę, często oznacza to problemy z tonerem lub bębnem światłoczułym. Sprawdź, czy na panelu urządzenia nie są wyświetlane komunikaty o konieczności wymiany któregoś z nich. Jeśli Twoje urządzenie ma czyściki elektrod ładujących bębny – spróbuj ich użyć zgodnie z instrukcją obsługi. Zabrudzenia mogą świadczyć również o konieczności wykonania konserwacji okresowej. Sprawdź dokładnie komunikaty wyświetlane na panelu operacyjnym. Nowoczesne urządzenia wyposażone są w funkcje diagnostyki i rozwiązanie podstawowych problemów jest możliwe poprzez wykonanie prostych czynności operatorskich.
Wystąpienie tego typu usterek może wiązać się z wadliwym bądź zużywającym się tonerem. Sprawdź, czy urządzenie nie sygnalizuje kończącego się tonera, wyświetla się on na panelu w postaci ikony piramidki z kropkami. W tym wypadku możliwe jest również zużycie się lub zabrudzenie elementów bębna. W tej sytuacji pomocne może okazać się przeprowadzenie konserwacji obejmującej czyszczenie rolki ładującej bęben lub listwy czyszczącej. Pamiętaj, że Twoje urządzenie, przepuszczając codziennie wiele arkuszy papieru, zbiera w mechanizmach pył papierowy, kurz i drobinki tonera. Osiadając na elementach wewnętrznych urządzenia z czasem powoduje to ich zbytnie nagromadzenie, które musi zostać usunięte, aby zapewnić najwyższą jakość wydruku
Jeśli na wydrukach pojawia się tzw. „duch”, czyli powielony z poprzednich wydruków tekst lub obraz – zazwyczaj oznacza to problem z modułem utrwalającym. W urządzeniach laserowych toner jest wprasowywany w kartkę poprzez przejście między dwoma wałkami, z których jeden jest wałkiem grzejnym a drugi dociskowym. Jeśli pomiędzy tymi wałkami zbierze się za dużo pyłu lub resztek tonera, należy przeprowadzić konserwację tego elementu. Wałki w module utrwalającym mają również swój określony czas życia. Może okazać się, że poszczególne elementy są zużyte i będą wymagać wymiany – technik serwisu w czasie konserwacji stwierdzi co jest przyczyną problemów.
Nasz dział serwisu często przyjmuje zgłoszenia od użytkowników, którzy zgłaszają występowanie poprzecznych, cienkich kresek na skanowanych dokumentach lub na kserokopiach. Przyczyna zazwyczaj jest trywialna, związana jest z zabrudzeniem cienkiej szybki skanera służącej do naświetlania skanowanego z ADF oryginału. Najczęściej na szybce znajduje się niewielkie zabrudzenie – włosek, skrawek papieru lub pozostałość korektora w płynie. W większości przypadków wystarczy przeczyścić szybkę miękką szmatką, aby całkowicie usunąć problem.
Jeśli Twoje urządzenie pobiera po kilka kartek papieru na raz lub zacina papier podczas pobierania, najczęściej przyczyną są zabrudzone lub zużyte rolki lub separatory papieru. Są to elementy zużywalne, wymagają wymiany raz na kilkadziesiąt tysięcy zeskanowanych stron. Często wystarczy ich dokładne czyszczenie przez technika serwisu – usuwamy w ten sposób zgromadzony pył papierowy i kurz, skutecznie pozbywając się problemu. Przed włożeniem pliku dokumentów do podajnika ADF warto przekartkować, „przewietrzyć” arkusze. Należy tez upewnić się, że podawane do podajnika oryginały nie zawierają zszywek. Z naszego doświadczenia możemy podpowiedzieć, że jest to jedna z najczęstszych przyczyn pojawiania się problemów z krzywo wciąganym papierem. Obecność zszywek w mechanizmach urządzenia może doprowadzić do jego większych awarii, wymagających droższych napraw i wymian podzespołów. Upewnij się również, że ograniczniki formatu papieru są dosunięta do krańców arkusza.
Jeśli obserwujesz częste występowanie zacięć papieru na samym początku drukowania, prawdopodobnie do wymiany lub konserwacji kwalifikują się rolki poboru i separacji papieru. Podobnie jak rolki w podajniku ADF, z czasem zbierają one duże ilości pyłu i kurzu. Ściera się również bieżnik karbowanych rolek poboru – wystąpienie poślizgu uniemożliwia prawidłowe pobranie kartek. Skontaktuj się z serwisem i zleć przeprowadzenie konserwacji lub wymiany tych rolek. Zazwyczaj jest to niedroga interwencja, która skutecznie eliminuje dalsze problemy. Czasem mamy do czynienia z zacinaniem papieru tylko z jednej strony. Przyczyną tych problemów mogą być niedosunięte ograniczniki papieru w kasecie, uszkodzenia listew wprowadzających lub obecnością ciał obcych w mechanizmach.
Usuwanie zacięć papieru jest czynnością operatorską, zazwyczaj dokładnie opisaną w instrukcji obsługi urządzenia. Gdy papier został prawidłowo pobrany z kasety i zacina się pod mechanizmami wewnątrz urządzenia, należy przede wszystkim wykazać się dużą ostrożnością podczas jego wyjmowania. Jeśli Twoje urządzenie jest wyposażone w panel dotykowy, najczęściej będzie on wyświetlał krok po kroku instrukcję usuwania zacięcia. Dzięki temu zobaczysz w której sekcji urządzenia znajduje się zacięta kartka. Podczas usuwania zacięć nie wolno używać żadnych narzędzi takich jak nożyczki, śrubokręty itp. gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia elementów światłoczułych lub elementów grzejnych urządzenia. Jeżeli Twoje urządzenie nie wyświetla instrukcji usuwania zacięć na wyświetlaczu, zerknij do papierowej instrukcji użytkownika. Tam, w rozdziale o usuwaniu usterek znajdziesz opisane czynności, które należy wykonać aby bezpiecznie i skutecznie usunąć zacięcie.
Najczęściej komunikat ten wyświetla się w postaci tekstowej, np. „Wymień toner K” lub w starszych urządzeniach ma postać piramidy z kropek, skierowanej ku górze.
Tutaj również najczęściej urządzenie wyświetli tekst „opróżnij zbiornik na toner” lub „Zbiornik zużytego tonera pełny”. Starsze urządzenia mogą pokazywać ikonę piramidy z kropek, ale skierowanej ku dołowi.
Najczęściej w tej sytuacji zobaczymy informację tekstową „Wymień zespół bębna” lub „Wymień zespół fotoprzewodnika” albo „Sprawdź zestaw obrazujący”. Niektóre starsze urządzenia wyświetlały ikonę „słoneczka” – okręgu otoczonego małymi kropkami.
Zazwyczaj komunikat ten ma postać ikony z kluczykiem lub z postacią serwisanta, ale nowoczesne urządzenia wyświetlają komunikat o konserwacji również w formie tekstowej. Nie warto ignorować tej sygnalizacji – skontaktuj się z serwisem.
Urządzenie może wyświetlać również inne, mniej typowe komunikaty o błędach lub usterkach. Mogą one mieć rozmaite przyczyny i skutki. W przypadku urządzeń laserowych niezwykle istotne są warunki fizyczne, w których pracuje urządzenie. Jeśli wilgotność lub temperatura otoczenia a szczególnie ich nagłe zmiany występują w pobliżu Twojej drukarki, możesz spodziewać się prędzej czy później wystąpienia problemów z nagrzewaniem urządzenia. Należy pamiętać, że nowoczesne urządzenia są naszpikowane coraz bardziej wyrafinowaną elektroniką oraz wyposażone we własne systemy operacyjne i oprogramowanie wewnętrzne. Komunikują się one też z zewnętrznymi serwerami pobierając aktualizacje, przesyłając skanowane obrazy. Aktualizacje systemu operacyjnego w komputerze także mogą powodować blokady portów komunikacyjnych lub inne problemy. W takich wypadkach urządzenie najczęściej wyświetla komunikaty z kodem błędu. Aby przyspieszyć skuteczne rozwiązanie problemu, przekaż jak najwięcej informacji koordynatorowi serwisu, któremu zgłaszasz problem.
Jakkolwiek nie lubimy, gdy użytkowane przez nas urządzenia czegoś od nas chcą i nie drukują tak, jak tego oczekujemy, czytajmy dokładnie wyświetlane ikony i komunikaty. Funkcje diagnostyczne najczęściej wskazują na konkretne problemy z działaniem urządzenia. Jeśli będziesz kontaktować się z serwisem, prześlij zdjęcie komunikatów z panelu albo dokładnie przeczytaj dyspozytorowi co mówi do Ciebie drukarka. W ten sposób technik szykujący się do interwencji ma szansę szybciej usunąć problem dzięki przygotowaniu do pracy.
Pamiętaj natomiast, że współpracując z nami nie jesteś pozostawiony sam ze swoimi problemami. Zachęcamy do kontaktu i skorzystania z profesjonalnego serwisu. Zapewnij swoim urządzeniom dłuższą żywotność i ciągłość pracy biura.
Zainteresowały Cię nasze usługi? Potrzebujesz rzetelnego serwisu? Skontaktuj się z nami.